De groei van de online verkoop blijft doorgaan! Ieder jaar neemt het aantal verkopen en de online omzet toe met minimaal 10%. Door deze groei blijft het aantal webshops ook toenemen. Sommigen zijn succesvol en andere minder. Dit succes is afhankelijk van veel factoren, met alleen je producten online zetten ben je er nog niet, al is dat wel wat veel mensen verwachten.
In de loop der tijd zijn er veel bedrijven die de keuze hebben gemaakt hun assortiment (deels) ook online aan te bieden. Maar een webshop is geen “moetje”. Kijk goed naar jouw doelgroep, concurrentie en product.
Is een webshop wel een toegevoegde waarde en heeft deze bestaansrecht?
Verkoop je producten in je eigen webshop
Webshop als onderdeel van je marketingstrategie?
Slechts 10% van het totaal aantal webshops is succesvol en heeft bestaansrecht. Veel webshops zijn niet kostendekkend, laat staan dat men er een boterham mee kan verdienen.
Een goed onderzoek is belangrijk om te bepalen welke strategie je gaat hanteren.
Tegenwoordig zijn er meer verkoopkanalen dan een fysieke plek en een webshop. Door onderzoek te doen naar bijvoorbeeld koopgedrag ben je in staat een multichannel strategie te ontwikkelen waarbij jouw klant op de juiste plek jouw product kan aanschaffen.
Voor het gehele traject van de ontwikkeling van een webshop bieden wij maatwerkoplossingen.
De onderdelen: ontwerp, development, beheer, contentmanagement, zoekmachinemarketing, hosting en onderhoud kunnen hierin afzonderlijk worden meegenomen.
Wat komt er kijken bij een webshop?
Naast de ontwikkeling van de webshop zijn er nog tal van andere zaken waar je rekening mee moet houden.
Zo gelden er voor een online aankopen bijvoorbeeld andere regels omtrent retourrecht.
Ontwikkeling
Het bouwen van een webshop vraagt een grotere investering dan een een website. Er moet namelijk een veilige e-commerce omgeving gemaakt worden met al je producten en betaalmogelijkheden voor je klant. In de webshop komt een klantendatabase die actief gebruikt kan worden voor e-commerce, zoals e-mailmarketing, doelgroepanalyses en er kan een koppeling met een crm systeem gemaakt worden..
Voorraadbeheer
De artikelen in een webshop kunnen gekoppeld worden aan voorraadbeheersystemen. Niets is vervelender dan klanten te moeten teleurstellen omdat een besteld artikel uitverkocht blijkt.
Betaalmethodes
Welke betaalmethodes wil je jouw klanten bieden in je webshop. Beperk je je tot het meest gebruikte iDeal en Paypal of wil je ook methodes als Afterpay, creditcard en bitcoin integreren?
Content optimalisatie
Wie beheert de content en hoe presenteer je jouw product optimaal? Goede foto’s van producten zijn erg belangrijk, maak gebruik van een fotograaf voor productfotografie. Een ministudio is ook een optie om relatief eenvoudig vrijstaande foto’s te maken. Wie zorgt er voor nieuwe producten in de webshop met daarbijbehorende teksten en wie is er verantwoordelijk voor deze content?
Vindbaarheid en campagnes
Je zult moeten (blijven) investeren in de zoekmachineoptimalisatie en vindbaarheid van jouw webshop.
Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kun je de focus bepalen en kunnen wij een reële inschatting maken van het aantal potentiële bezoekers. De volgende uitdaging is conversieoptimalisatie. Maak klanten van je bezoekers. Veel webshops hebben conversiepercentages tussen de 1 en 5 procent. Het is dus belangrijk om veel relevante bezoekers aan te trekken.