Een passende huisstijl

Huisstijlen worden nog wel eens onderschat. Het is de belangrijkste basis voor de (externe) communicatie van een bedrijf. In de huisstijl wordt niet alleen vastgelegd wat je gebruikt maar ook hoe en wanneer. Alle visuele communicatie, in afbeelding en schrift, komt terecht bij je (potentiƫle) klant. Met deze communicatie wil je een doel bereiken. Dat kan zijn om een product of dienst te verkopen, maar het kan ook een advies, voorlichting of aankondiging betreffen.

Corporate identity
Wat is een corporate identity? Corporate identity betekent de identiteit van een bedrijf, bedrijfsidentiteit.
Dit is opgebouwd uit een aantal onderdelen. In het ontwerp worden alle visuele aspecten vastgelegd zoals een bedrijfslogo en aanvullende vormen, kleuren en afbeeldingen.
Het tweede onderdeel heeft betrekking op de communicatie: Welke boodschap wordt er organisatiebreed uitgedragen binnen en buiten de organisatie?
Als laatste valt ook het waarneembare gedrag binnen deze corporate identity. Hoe behandel je mensen die met de organisatie te maken hebben en hoe ga je met ze om? Dit zijn gedragsregels.

Het mag dus duidelijk zijn dat de huisstijl een wezenlijk onderdeel is van de corporate identity.

drukwerk huisstijl briefpapier

Hoe ziet een huisstijl eruit?

De huisstijl bevat een aantal onderdelen. Deze onderdelen worden vastgelegd in een huisstijlbeschrijving. Meestal bestaat een huisstijl uit de volgende onderdelen: – Bedrijfslogo – Slogan – Kleuren en steunkleuren – Lettertype(s) – handleiding Daarnaast worden vaak ook briefpapier, enveloppen en visitekaarten meegenomen in een huisstijlontwerp. Dit is echter een voorbeeld van toepasbaarheid van de huisstijl.

De handleiding beschrijft hoe een huisstijl toegepast kan en mag worden. Mag een logo bijvoorbeeld verticaal gebruikt worden, mogen er losse onderdelen van het logo gebruikt worden, moet een slogan altijd bij het logo, welk lettertype gebruik je bij welke communicatie? De structuur die de handleiding biedt zorgt voor consistentie en consequent gebruik van de huisstijl. Om de herkenbaarheid van je merk in de markt te bevorderen is het zeer raadzaam hieraan vast te houden.

Maak jij optimaal gebruik van jouw huisstijl? Wij sparren hier graag over met je!