Huisstijlen worden nog wel eens onderschat. Het is de belangrijkste basis voor de (externe) communicatie van een bedrijf. In de huisstijl wordt niet alleen vastgelegd wat je gebruikt maar ook hoe en wanneer. Alle visuele communicatie, in afbeelding en schrift, komt terecht bij je (potentiƫle) klant. Met deze communicatie wil je een doel bereiken. Dat kan zijn om een product of dienst te verkopen, maar het kan ook een advies, voorlichting of aankondiging betreffen.
Corporate identity
Wat is een corporate identity? Corporate identity betekent de identiteit van een bedrijf, bedrijfsidentiteit.
Dit is opgebouwd uit een aantal onderdelen. In het ontwerp worden alle visuele aspecten vastgelegd zoals een bedrijfslogo en aanvullende vormen, kleuren en afbeeldingen.
Het tweede onderdeel heeft betrekking op de communicatie: Welke boodschap wordt er organisatiebreed uitgedragen binnen en buiten de organisatie?
Als laatste valt ook het waarneembare gedrag binnen deze corporate identity. Hoe behandel je mensen die met de organisatie te maken hebben en hoe ga je met ze om? Dit zijn gedragsregels.
Het mag dus duidelijk zijn dat de huisstijl een wezenlijk onderdeel is van de corporate identity.