E-mail marketing is al jaren één van de meest populaire en succesvolle mogelijkheden om (potentiële) klanten op een persoonlijke manier te benaderen. E-mail marketing wordt dan ook wel direct marketing genoemd. Door het toenemende gebruik van smartphones is e-mail een onmisbaar online kanaal geworden. Met succesvolle e-mail marketing benader je je prospect of klant op het juiste moment en stimuleer je de verkoop van jouw producten en/of diensten. Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw klant(en) te benaderen. Zo kun je er voor kiezen om een massabericht te versturen. Je stuurt dan een e-mail of bericht naar al je klanten met één klik. 1-op-1 berichten is ook een mogelijkheid. Je zet deze vorm van e-mail marketing in wanneer je een gepersonaliseerde content wil versturen. Hoe relevanter de content, des te hoger de conversie zal zijn!
Customer Journey
E-mail marketing kan je klanten helpen bij een aankoopbeslissing. De meeste webshops versturen regelmatig een nieuwsbrief om hun klanten aan te sporen voor een nieuwe aankoop of te informeren over acties en nieuwe producten. Voordat je zo’n nieuwsbrief ontvangt schrijf je je hier (meestal..) voor in. Wanneer je merkt dat een klant vaak naar dezelfde soort producten kijkt, kun je deze klant een gepersonaliseerd bericht sturen dat specifiek over die producten gaat. Heeft de klant al eerder een aankoop gedaan? Attendeer de klant dan op andere interessante en relevante producten. Klanten die al een tijdje geen herhaalaankoop hebben gedaan? Stuur ze bijvoorbeeld een kortingscode en zorg dat ze weer hun aankopen bij jou komen doen. Wees ook attent en bouw klantenrelaties op door ze te wijzen op persoonlijke informatie, zoals de klant feliciteren als hij of zij jarig is.
E-mail marketing biedt dus volop kansen voor cross-sell, up-sell, retentie en herhaalaankopen!