Haal meer uit je (potentiële) klant met e-mail marketing!

E-mail marketing is al jaren één van de meest populaire en succesvolle mogelijkheden om (potentiële) klanten op een persoonlijke manier te benaderen. E-mail marketing wordt dan ook wel direct marketing genoemd. Door het toenemende gebruik van smartphones is e-mail een onmisbaar online kanaal geworden. Met succesvolle e-mail marketing benader je je prospect of klant op het juiste moment en stimuleer je de verkoop van jouw producten en/of diensten. Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw klant(en) te benaderen. Zo kun je er voor kiezen om een massabericht te versturen. Je stuurt dan een e-mail of bericht naar al je klanten met één klik. 1-op-1 berichten is ook een mogelijkheid. Je zet deze vorm van e-mail marketing in wanneer je een gepersonaliseerde content wil versturen. Hoe relevanter de content, des te hoger de conversie zal zijn!

Customer Journey
E-mail marketing kan je klanten helpen bij een aankoopbeslissing. De meeste webshops versturen regelmatig een nieuwsbrief om hun klanten aan te sporen voor een nieuwe aankoop of te informeren over acties en nieuwe producten. Voordat je zo’n nieuwsbrief ontvangt schrijf je je hier (meestal..) voor in. Wanneer je merkt dat een klant vaak naar dezelfde soort producten kijkt, kun je deze klant een gepersonaliseerd bericht sturen dat specifiek over die producten gaat. Heeft de klant al eerder een aankoop gedaan? Attendeer de klant dan op andere interessante en relevante producten. Klanten die al een tijdje geen herhaalaankoop hebben gedaan? Stuur ze bijvoorbeeld een kortingscode en zorg dat ze weer hun aankopen bij jou komen doen. Wees ook attent en bouw klantenrelaties op door ze te wijzen op persoonlijke informatie, zoals de klant feliciteren als hij of zij jarig is.

E-mail marketing biedt dus volop kansen voor cross-sell, up-sell, retentie en herhaalaankopen!

Hoe zorg je voor succesvolle e-mail marketing?

Succesvolle e-mail marketing is nog niet zomaar gedaan. Er komt veel meer bij kijken dan alleen een e-mailtje schrijven, dat is natuurlijk zo klaar. Je moet beginnen met de vraag ‘wie stuur ik welke mail, in welke fase van de customer journey zitten de ontvangers en hoe pas ik mijn communicatiestrategie toe?’. Je mail moet herkenbaar zijn en uiteraard netjes opgemaakt worden in je huisstijl. Dit is niet altijd even eenvoudig, soms heb je daarvoor hulp nodig van een designer met html kennis.
Een platte e-mail kan overigens ook succesvol zijn, daar kun je achter komen door te testen.

Conversie is zeer belangrijk, dat bepaalt het succes van e-mail marketing. Je wilt natuurlijk dat je conversie zo hoog mogelijk is. Dit doe je door relevante content op het juiste moment, bij de juiste persoon, te laten landen. Je kunt een A/B test uitvoeren. Hierbij schrijf je twee varianten van een e-mail. Stel dat je 1000 e-mails wilt versturen kun je eerste een test doen met 100 ontvangers. Je deelt dit op in een categorie A (50 ontvangers) en een categorie B (50 ontvangers) die een aparte variant ontvangen. Nadien analyseer je het effect en zo kun je zien welke variant het meest succesvol is.

Om te bepalen of je succesvolle e-mail marketing toepast en of het daadwerkelijk effect heeft, zul je moeten meten.
De resultaten van je campagnes haal je uit de mailingtool die je gebruikt, bijvoorbeeld Mailchimp. Hier kun je eenvoudig de resultaten bekijken en analyseren. Wie heeft de e-mail heeft ontvangen, hoe vaak is deze geopend, is er doorgeklikt naar je website of naar bepaalde producten, zijn er aankopen of bestellingen gedaan? Zo kun je vaststellen of het verzenden van de mail effectief is. Daarnaast heb je de mogelijkheid om ontvangers te “ranken” en in te delen in sub-lijsten. Maak je eigen salesfunnel!

Wat kan iemagoo doen voor jou?

Dus jij wilt meer resultaat behalen met jouw e-mail marketing campagnes? Dan kunnen we je helpen.
Als je zelf aan de slag wilt en alleen advies nodig hebt, kan je bij ons terecht. Maar ook voor het compleet verzorgen van campagnes en het opmaken van templates in Mailchimp kun je onze expertise inschakelen.

Wil jij ook succesvolle e-mail marketing? Wij helpen je graag.