Een nieuw bedrijf starten, waar begin je?

Wij spreken veel (startende) ondernemers die een bedrijf willen oprichten of uitbreiden. Ze zoeken contact met ons om te sparren over hun idee of om concreet de vraag neer te leggen welke middelen ze nodig hebben en wat wij daar in kunnen betekenen.

Het oprichten van een bedrijf stelt niet zoveel voor. Maar het goed starten van een bedrijf, continuïteit inbouwen, doelen stellen en groei realiseren, dat is echt andere koek. Daar heb je toch wel ondernemersvaardigheden voor nodig en een bepaalde visie.

Al jaren wordt in de marketingwereld gebruikt gemaakt van een aantal P’s. In basis gaan we altijd uit van de 4 P’s, maar er zijn ook complexere theorieën waarin men zelfs 9 P’s toepast in de organisatie. Product, Prijs, Plaats, Promotie is een goede basis om naar je eigen bedrijf en product te kijken. Dus kort door de bocht, wat verkoop je, voor welke prijs, op welke plaats en aan wie en hoe je het bestaan van je product bekendheid geven?

Hier helpen we je graag mee op weg. Met een behoorlijk aantal klanten hebben we deze gesprekken al gevoerd, niet specifiek in één branche maar marktbreed. Men vindt het vaak prettig om zijn of haar idee tegen het licht te houden en samen middelen te bedenken die nodig zijn om een bepaalde doelgroep te bereiken, leads te genereren en omzet te behalen.

Je bedrijf laten groeien?

Wil je professionaliseren om je bedrijf te laten groeien of uitbreiden met nieuwe producten of diensten? Als je behoefte hebt om hier eens over in gesprek te gaan ben je van harte welkom. Soms is een huisstijl niet passend meer na een aantal jaar of heb je de wens een bepaalde strategie toe te gaan passen in je communicatie. Dit kan een belangrijke aanvulling zijn om de groei te ondersteunen.

Als je er voor kiest je producten online te verkopen zal hier wat voor gedaan moeten worden. Een product verkoopt zichzelf meestal niet en wordt niet zomaar gevonden door Google. Je kunt zelf aan de slag om je website, webshop en product vindbaar te maken of je kunt een professional inschakelen. Het zelf doen is kostentechnisch soms interessant, tenzij het ten koste gaat van je eigen specialisme en ondernemerschap. Je moet vooral doen waar je goed in bent. Voor de online marketing kun je uitstekend bij ons terecht, zowel voor SEA (advertising via Google) als SEO ( de organische resultaten binnen Google) zijn er diverse strategieën om leads te genereren en de omzet te laten stijgen.

Doelgroep en middelen

Op gebied van marketing en communicatie is het niet heel moeilijk om je investering in korte tijd te zien verdampen zonder dat dit daadwerkelijk iets oplevert. Daarom is het belangrijk om in gesprek te gaan over de doelgroep en de middelen die je wilt gaan inzetten. Een advertentie zetten in de Tubantia om een groep jongeren aan te sporen jouw product te kopen? Doe maar liever niet, anders ben je de eerste € 500,-  alweer kwijt voor een achtste pagina. Je zult hier goed over na moeten denken en zo redeneren dat je investering ook weer terugverdiend moet worden.

Des te specifieker de campagne is, des te groter de kans dat het wat oplevert. Maar als je het hebt over naamsbekendheid, dan is dat lastiger te meten wat het concreet oplevert. Dat betekent overigens niet dat je het dan maar niet moet doen, integendeel. Als mensen niet weten van je bestaan, zullen ze je nooit opzoeken als ze je product nodig hebben.

Zoek je een sparringspartner of wil je strategisch advies?