Wat post je wél op Facebook of andere social media?
Het is makkelijker om te vertellen hoe het niet moet…
Je vindt op internet veel lijstjes met wat je NIET moet posten op Facebook of andere social media. Dat begint vaak al met het gebruiken van je verstand!
Zeker wanneer je je bedenkt dat wat online staat, ook online blijft. Misschien heb je die rare foto van jezelf wel verwijderd of heb je die ongenuanceerde reactie toch maar even weggehaald.
Dat iets online niet meer zichtbaar is voor jou, betekent namelijk niet dat het voor iedereen weg is. Realiseer je dat.
Uiteraard is er een verschil tussen zakelijk- en privégebruik van social media. Neem bijvoorbeeld Facebook. Als ondernemer heb je, naast je privépagina, ook een bedrijfspagina.
Wat je op je bedrijfspagina plaatst is bijna altijd geschikt om ook te delen via je persoonlijke pagina. Andersom is het maar zelden geschikt…. Of je jouw privérelaties ook steeds moet “vermoeien” met berichten van jouw zakelijke pagina? Ik vind van niet! Er is natuurlijk weinig mis met het delen van trots en enthousiasme. Echter, dat jouw medewerkers allemaal hun NEN/CE 8032 procestechnologiekeuring gehaald hebben, is niet heel interessant voor al je vriendjes. Ga dus ook je zakelijk netwerk niet lastig vallen met een dagelijkse update met jouw hobbykok-achtige creaties als je in het dagelijks leven leaseauto’s verkoopt.
Begin met een plan!
Ieder platform heeft zijn eigen gebruikers en informatiebehoefte. Een grappige foto die op Facebook erg goed in de smaak valt, kan volledig misplaatst zijn op LinkedIn. Een uitgebreide visie delen via Twitter? Dat gaat je niet lukken met het beperkt aantal tekens. Kort je het drastisch in, dan slaat het vaak volledig de plank mis of vertekent het jouw visie.
Wil je social media zakelijk inzetten? Begin dan met een doelstelling en een planning. Volg deze stappen:
- Bepaal het doel! (leads genereren, merkbekendheid, interactie, sales, kennisdeling… of een combinatie hiervan)
- Maak een overzicht van de kanalen die je daarvoor nodig hebt. (denk daarbij aan relevantie per kanaal, bijv: Facebook meer persoonlijk, LinkedIn meer zakelijk)
- Start met het invullen van een kalender, wanneer plaats je een bericht en op welk social media netwerk?
- Ga content creëren! Jij als ondernemer en werknemer bent specialist in jouw vak. (wat voor jou gewoon lijkt, is voor een ander speciaal)
Het is een goed idee om een rode draad aan te houden voor de communicatie via social media. Een post van een bedrijfsuitje lijkt misschien alleen interessant voor de collega’s die erbij waren. Maar vergeet niet dat het meer vertelt dan wat je ziet. Het laat zien dat je het belangrijk vindt om te investeren in de mensen binnen je bedrijf. Dit kan behoorlijk bijdragen aan een positief imago van je bedrijf. Ook voor potentiële nieuwe werknemers kunnen dit soort dingen bijdragen om juist voor jouw bedrijf te kiezen.
Let wel op: een foto van medewerkers die aan het eind van de avond laveloos in een hoekje van de bar liggen, richt wél schade aan!
Toppers
• Berichten kort en relevant houden. Meer tekst? Schrijf een blog!
• Gebruik afbeeldingen en video om je post aantrekkelijker te maken.
• Maak gebruik van fotoalbums of collages i.p.v. enkele afbeeldingen.
• Plaats een sterke omslagfoto/video en profielfoto, gebruik passend beelmateriaal.
• Stel vragen aan je volgers, betrek ze bij je bedrijf en product.
• reageer vlot en gepast op geplaatste reacties. Als je afspreekt dat humor is toegestaan in reacties, gebruik dit dan gepast.
• Varieer in je content, zorg voor een aantrekkelijke mix van content. Voorkom spammen.
• Houd je bedrijfspagina voornamelijk zakelijk.
• Plaats regelmatig berichten en hou ruimte in je planning voor actualiteiten.
• Laat je niet verleiden je te verlagen tot onfatsoenlijke respectloze communicatie.
• Tel tot tien, heb geduld en reageer weloverwogen!
Floppers
• Een post plaatsen van een strafbaar feit… Ook de politie gebruikt social media! Nog sterker: geen strafbaar feit plegen!
• Aanzetten tot racisme en haat. Daar maak je niemand zijn dag vrolijker van, behandel anderen met respect.
• Op Facebook dingen zeggen die je face-to-face niet zou zeggen. Dit kan altijd terugkomen…
• Oproepen tot het liken van een bericht. Je kunt niet voor een ander bepalen wat leuk is.
• Roddelen, verwijten en kwetsen. Doe het gewoon niet.
• Een verkeerd beeld van jezelf creëren. Iedereen is wel een keer dronken geweest, toch is het niet handig hier een uitgebreid (foto)verslag van te doen.
• De halve wereld taggen in een filmpje dat jij grappig vindt. Laat je vrienden met rust, tag mensen als ze betrokken zijn bij (de inhoud van) een bericht.
• Iedereen vertellen dat je huis 3 weken onbewaakt is. Vakantie of weekendje weg op Facebook posten? Boefjes screenen social media op “kansen”…
• De tijdlijn van je vrienden 8 keer per dag vullen met posts van je kinderen en zelfgemaakte nasi. Niet iedereen zit hierop te wachten, bundel bijvoorbeeld foto’s en maak er één bericht van.