Je eigen webshop beginnen
Van onze klanten krijgen we regelmatig de vraag of het voor hen mogelijk interessant is om een webshop te starten voor de producten die ze verkopen. Het antwoord op deze vraag ligt wat gecompliceerder dan ja of nee. Er zijn best wel wat factoren die het succes (of de ondergang…) van een webshop bepalen.Sinds kort hebben wij een ook een eigen webshop gebouwd. Hoe, wat en waarom dat zal ik je straks vertellen.
Begin een webshop!
Het klinkt vaak heel aantrekkelijk, jaar na jaar wordt er meer gekocht via online kanalen. De toename is redelijk stabiel met +10% meer online aankopen per jaar. Alhoewel door bijvoorbeeld het corona-virus in 2020 de groei nogal wat explosiever zal zijn. Waar het eerder nog wat spannend was om je dure goederen via de post thuis te laten bezorgen wordt het steeds makkelijker en vertrouwder. Zelfs de oudere generatie bestelt inmiddels met grote regelmaat spullen online.
Succesvolle internetondernemers hebben hun succes te danken aan product, marketing en timing. Als je denkt dat een webshop beginnen een kwestie is van een stukje techniek neerzetten en je product er neer zetten, dan moet ik je teleurstellen. Want online is één maar gevonden worden is twee. Dat geldt voor een reguliere website, maar zeker ook voor een webshop. Daar komt bij dat je waarschijnlijk niet de enige bent die het product via een webshop wil verkopen.
Het web zit vol
Toen internet eenmaal goed los kwam in Nederland en eigenlijk ieder huishouden wel een internetaansluiting had, zijn een groot aantal ondernemers gaan investeren in online winkelen. De rest van de wereld schreeuwde nog dat het niet veilig was, dat het nooit ging werken, dat mensen producten sowieso willen zien, dat men geen zin heeft om te wachten of thuis te blijven voor een pakketje. Was je destijds een webwinkel begonnen, dan kon je relatief makkelijk gevonden worden en gaan uitbouwen aan de vindbaarheid van je webshop en je producten. Tegenwoordig is dat lastiger, er is zoveel online concurrentie dat het in bepaalde branches vrijwel onmogelijk is om je producten vindbaar te maken.
Wil je keukens online verkopen, dan heb je een uitdaging. Ter voorbeeld, deze markt is hard, het is een vechtmarkt waar prijs één van de belangrijkste instrumenten is om klanten te trekken. De zoekvolumes op keukens zijn behoorlijk hoog en het concurrentieniveau ook. Als je je toch in deze markt wilt begeven zul je opzoek moeten naar de exclusiviteit of niches. Een “blauw aanrechtblad met witte keukenkastjes” heeft bijna geen zoekvolume, maar dat heb je eigenlijk ook niet nodig. Mensen die hier op zoeken zijn behoorlijk gericht op zoek. Dus als jij dit product kunt aanbieden is, ondanks dat er geen 100.000 zoekopdrachten per maand op zitten maar misschien maar 5, de kans vele malen groter dat je daadwerkelijk een keuken kunt gaan verkopen.
Dus de focus leggen op specifieke producten biedt kansen om toch online te gaan verkopen. Een andere mogelijkheid is het aanbieden van exclusieve producten, denk aan producten die handgemaakt zijn, waar vakmanschap voor nodig is, of wat schaars is. Een extreem luxe keuken, die bijna zelfstandig voor je kookt, boodschappen doet en afwast, is voor de meeste zoekers op Google helemaal niet interessant. Maar er is een kleine groep met zeer welgestelden die hier wel naar op zoek zijn. Ook daar heb je niet de massa te pakken maar wel een grotere kans op verkoop, snap je?!
Webshops zijn passé
Het beginnen van webshop was een aantal jaar geleden heel erg populair, echter de laatste tijd spreekt men steeds vaker over de ondergang van de webshop. Online aankopen zijn namelijk aan het verschuiven naar andere kanalen. Rechtstreekse aankopen vanuit social media kanalen en apps vinden hun opmars, dit is ook terug te zien aan de verhoudingen in het gebruik van browsers en apps. Persoonlijk geloof ik er niet in dat de reden is dat er webshops stoppen omdat er geen omzet meer te behalen valt. Niet goed inspelen op de markt, behoeftes van consumenten en onvoldoende gebruik maken van een omnichannel benadering is een groter gevaar dat op de loer ligt.
VoodooShop.nl
Het vertrouwen dat wij nog hebben in webshops wordt ook wel onderbouwd door het feit dat we net zelf een webshop begonnen zijn. In de loop der jaren hebben we er natuurlijk al een behoorlijk aantal ontwikkeld voor diverse klanten in diverse branches. Nou kregen wij onlangs het bericht van onze allereerste klant, Miries uit Hengelo, dat zij overgaan op een ander concept en stoppen met de webwinkel. Een deel van het assortiment hebben wij overgenomen en hebben dat in een eigen shop gestopt. Dit hebben we gedaan omdat het ons een leuke uitdaging lijkt om dit op te gaan zetten, het past qua techniek, SEO en SEA en contentcreatie helemaal in ons straatje. Maar het heeft ook een andere functie, we hebben nu een live test- en ontwikkelomgeving waar we in kunnen werken. Ook voor het opleiden van stagiaires is het heel prettig om een eigen omgeving te hebben waar zij in kunnen werken.
Op voodooshop.nl kun je het resultaat bekijken! En vind je het leuk om een voodoo poppetje te kopen met een spreuk die helemaal bij jou past, dan mag dat natuurlijk 😉
In eerste instantie staan er voodoopoppetjes in zoals Bling King – Coach – Studente – Zeemeermin – BFF en nog ongeveer 70 andere poppen.
Binnenkort wordt de VoodooShop uitgebreid met nieuwe producten, zo worden onder andere een aantal artikelen toegevoegd rond het thema “Dia de Muertos” (dag van de doden, een Mexicaans feest om de doden te eren). Dat klinkt misschien een beetje zwaar maar het zijn allemaal gifts en gadtes met een knipoog.