App en Snap jij het nog?
Welke online kanalen gebruik jij in 2017?
Misschien nog wel belangrijker, op welke online kanalen begeven jouw (potentiële) klanten zich?
Eigenlijk heeft het weinig met 2017 te maken, als ondernemer zou je regelmatig moeten evalueren of je de juiste media gebruikt om de juiste mensen te bereiken.
Ga je investeren in een nieuwe website, laat je een app ontwikkelen, kies je voor een nieuw social media kanaal? De ontwikkelingen blijven continu doorgaan.
Maar ook de interactie met jouw klant is daarin belangrijk, ben je voornamelijk aan het zenden of betrek je jouw volgers en bezoekers bij jouw bedrijf, product en diensten?
Op welke ontwikkelingen moet inspelen in mijn online communicatie?
Het gebruik van smartphones, phablets en tablets neemt nog steeds flink toe. Dit heeft bijvoorbeeld gevolgen voor websites. Onlangs kondigde Google aan dat ze gaan werken met “mobile first”.
Is jouw website niet of slecht geschikt voor weergave op mobiele apparaten, dan zal Google jouw website mogelijk afwaarderen. Websites die goed geschikt zijn gaan nog meer voorrang krijgen in de zoekresultaten. Een groot deel van jouw (potentiële) klanten gebruikt gebruikt Google om jouw bedrijf en jouw product of dienst te vinden. Soms is het simpelweg route- of contactinformatie om je fysieke bedrijf te vinden maar ook de online aankopen zullen behoorlijk toe gaan nemen. Check dus of jouw website goed weergegeven wordt op mobiele apparaten.
Vooral de jongere generatie zal steeds meer gebruik gaan maken van apps en minder van browsers. Als jouw product vooral bedoeld is voor jongeren zou je kunnen overwegen een app te laten ontwikkelen.
Heb je een hele brede klantengroep dan zul je verschillende online kanalen, offline media, web en app moeten optimaliseren en afstemmen op elkaar.
Welke contentstrategie past bij jou en jouw bedrijf?
Wij komen toch regelmatig ondernemers tegen die opzien tegen het creëren van content. Als het goed is ben jij als ondernemer specialist in jouw vakgebied. Wat voor jou heel gewoon lijkt is voor een ander vaak een raadsel. Hoe zit jij hierin? Wel willen maar niet kunnen, wel kunnen maar niet willen, wel kunnen en wel willen, niet kunnen en niet willen.
– Blijf bij jezelf, doe waar je goed in bent en schakel hulp in van een professional voor dingen die je niet kunt of wilt.
– Stem content af op de ontvanger van de boodschap, niet op het product.
– Richt je op oplossingen, niet op vragen. Wanneer je oplossingen gaat bieden vervallen de vragen.
– Maak het persoonlijk, betrek mensen in bijvoorbeeld de productie of laat ze meebeslissen over een kleur of vorm.
– gebruik video en Gif, beweging is hot! Timelaps, slowmotion, 360graden, VR, enzovoorts.
– Contact wordt steeds toegankelijker en gebruikers verwachten steeds sneller antwoord. Ga hierin mee door bijvoorbeeld Whatsapp beschikbaar te stellen?
Je kunt het mooi verzinnen, hoe ga ik dat doen?
Het implementeren van een contentstrategie is best lastig. Deels is dit te plannen aan de hand van een contentkalender. Maar het blijft ook een kwestie van inspringen op actualiteiten en ontwikkelingen.
Dat een voetbalclub verschillende wedstrijden op de contentkalender heeft staan, dat kan iedereen wel bedenken. Maar hoe speel je in op actuele berichtgeving over gezondheid en kunstgrasvelden?
Een nieuw spelerstenue? Vraag je achterban om ontwerpen aan te dragen en beloon de beste suggestie met een vip-behandeling.
Heb je er wel eens aan gedacht om een rondleiding te organiseren voor jouw klanten? Laat ze bijvoorbeeld zien hoe hun producten gemaakt worden. Dit zijn voorbeelden waar jouw online bezoekers,volgers en klanten vaak erg enthousiast op reageren.
Hulp nodig?
Met de twee nieuwe diensten van iemagoo kunnen wij ondernemers ondersteunen met het gebruik van social media en contentcreatie.
Heb je behoefte aan een training om zelf een contentkalender te kunnen maken of een Facebooktraining? Neem dan contact met ons op om te bespreken hoe we jou, individueel of samen met een aantal anderen, een training kunnen geven.
Wil volledig ontlast worden op het gebied van social media? Ook daarmee kunnen we jou en jouw bedrijf mee ondersteunen.
Onlangs hebben we een drietal social media abonnementen samengesteld waar je gebruik van kunt maken. Vanaf € 110,- excl. btw. per maand ontzorgen wij jou door te posten, te monitoren en te reageren op jouw social media kanaal.