Hoe schrijf ik een goede blog?
Veel verschillende mensen hebben een mening over waar een blog aan zou moeten voldoen.
Ook wij krijgen regelmatig deze vraag. Er zijn een aantal richtlijnen die je als hulpmiddel kunt gebruiken. De grootste uitdaging blijft echter het schrijven van een pakkend en leesbaar verhaal. Ik zal onze visie met je delen, mogelijk kan het je helpen. Een verhaal is niet zomaar een goede blog, ook niet als je alle adviezen meeneemt in jouw schrijven.
Maak jouw blog vindbaar!
Veel blogs worden geschreven voor de zoekmachines. Het is nou eenmaal een feit dat Google waarde hecht aan unieke en authentieke content die aansluit op de zoekvraag van Google-gebruiker. Maar eigenlijk zou je moeten schrijven met de overtuiging dat je jouw kennis en ervaring wilt delen met anderen. Doe je dit op de juiste manier dan zal Google dit waarderen. Het eerste advies dat ik je mee wil geven; schrijf een blog voor anderen, niet voor Google.
Het is wel belangrijk dat je bij het schrijven van je blog rekening houdt met bepaalde wensen van Google. Zij zorgen er vervolgens voor dat jouw blog bij de juiste mensen terecht komt.
Onder deze blog vind je een aantal van deze richtlijnen. Je kunt ze ook downloaden om als naslagwerk te gebruiken!
Zorg dat je je bewust bent van de richtlijnen, ga schrijven en leg ze er daarna nog eens naast.
Een goede blog kan op twee manieren geschreven worden.
Schrijven is een vak apart! Je kunt grammaticaal wel erg goed onderlegd zijn, maar dat betekent niet dat je een boeiend verhaal kunt schrijven. Verhalen schrijven doe je vanuit je kennis, ervaring of fantasie. Je probeert een ander jouw verhaal te vertellen. Je neemt een ander mee in jouw beleving, deelt jouw visie of kennis.
Eén manier om te schrijven is vanuit een zoekwoordenonderzoek. Gebruik de tools van Google om te bepalen welke woorden het meest interessant zijn. Gebruik deze zoekwoorden om een titel te formuleren.
Als je woorden gaat opzoeken zul je zien dat er meer resultaten zijn voor enkelvoud dan meervoud. Onderzoek dus waar je focus op legt!
Verkoop jij schuttingpalen en is jouw focus zoekwoord schuttingmontage, zou je als titel kunnen kiezen voor “Handige tips voor schuttingmontage”. Vervolgens wordt het al een stuk makkelijker om te gaan schrijven.
Daarnaast zijn long tail zoektermen interessant om op te zoeken. Mensen gebruiken Google steeds vaker om volledige vraagzinnen in te vullen. Met het resultaat voor een zoekopdracht zoals “schutting” krijgen ze vaak hits die niet aansluiten bij de behoefte. Als je zoekt naar een tekening van om zelf een schutting te gaan maken, zit je niet te wachten op allemaal aanbiedingen van bedrijven die je een schutting willen verkopen. Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die bestaan uit meerdere woorden. Bijvoorbeeld: “Zelf een schutting maken, download de tekening”.
Om goed onderzoek te doen is het dus noodzakelijk je te verplaatsen in de gedachtegang van de lezer van jouw blog. Bedenk dus met welk probleem mensen rondlopen waar jij een oplossing voor kunt bieden.
De andere manier van schrijven is vanuit je eigen overtuiging, passie, kennis en vaardigheden.
Hierbij draait het bijvoorbeeld om het delen van jouw kennis in een blog. Je weet nog niet voor wie je het schrijft maar wel wat en waarom je schrijft.
Dit lijkt moeilijk, maar je hebt meer kennis dan je denkt! Wat voor jou mogelijk heel gewoon is, kan voor een ander zeer waardevol en vernieuwend zijn. Deel daarbij jouw visie ook, mensen hechten daar waarde aan!
Om nog even terug te komen op de schuttingpalen, denk eens aan het behandelen van hout. Voor jou is het misschien wel heel logisch dat je hout moet behandelen om het weerbestendig te maken, maar veel anderen weten dat niet of weten niet waarmee ze kunnen behandelen.
Bepaal dus waarover je wilt gaan schrijven op basis van je kennis.
Kennis is een ruim begrip. Heb jij kennis over het werven van klanten, of weet jij hoe bepaalde bedrijfsprocessen samengevoegd kunnen worden, of heb jij ideeën over efficiënter werken? Er is zoveel te vertellen! Het heeft waarde omdat jij jouw kennis deelt! Belangrijk is wel om ook positieve effecten te beschrijven.
Zoek je nog meer onderwerpen voor je blog? Vraag jezelf eens af met welke vragen (potentiële) klanten bij jou komen. Dit zijn waarschijnlijk vragen waar meer mensen mee rondlopen. Mogelijk een nieuw onderwerp voor een blog.
Hulpmiddelen voor een boeiende tekst
Houd dus in je achterhoofd dat iemand op jouw blog terecht komt, omdat de informatie relevant is voor hem of haar. Het sluit aan bij de zoekopdracht die geplaatst is. Het gaat je ook niet lukken om direct een bestseller te schrijven, hier zal je voor moeten oefenen.
1. Bepaal het onderwerp van je blog en verzin daar een titel bij.
2. Onderzoek op welk focus woord je je richt.
3. Lees de richtlijnen door.
4. Stel globaal 3 alinea’s op, inleiding/kern/slot en conclusie.
5. Maak koppen boven je alinea’s waarover je gaat schrijven.
6. Controleer de grammatica en spelling.
7. Check nadien of je de richtlijnen aangehouden hebt.
8. Plaatsen!
Op welke kanalen plaats je jouw blog?
Een interessante vraag die ik in mijn volgende blog ga beantwoorden. Het allerbelangrijkste is dat hij op jouw website staat. Vergeet overigens niet om af en toe even terug te blikken. Zijn je blogs nog actueel of verdienen ze een update?
Hieronder vind je de richtlijnen voor het schrijven van een blog, succes!
• Gebruik voor je paginatitel maximaal 55 tekens.
• De paginabeschrijving (korte beschrijving over inhoud pagina) bestaat uit maximaal 155 tekens.
• Zorg dat jouw focus zoekwoord in de H1, H2, H3 staat. (H1 is de titel, h2 is de subtitel etc.)
• Zet jouw focus zoekwoord één keer vet (strong) en één keer cursief (em) in je tekst.
• Het is goed om een quote te schrijven met jouw focus zoekwoord.
• Schrijf minimaal 300 woorden, een tekst van 500 woorden is beter!
• Zorg dat jouw focus zoekwoord nooit meer dan 9% voorkomt in je tekst.
• Mijn advies is 5% aan te houden, 20 keer een focus zoekwoord op 400 woorden.
Wil je meer tips of heb je hulp nodig?
Je mag altijd contact met ons opnemen, we helpen je graag!
Download hier de richtlijnen en hulpmiddelen voor het schrijven van jouw blog