Skip to content
iemagooiemagoo
iemagoo
ontwerp & communicatie
  • Homepage
  • Producten en diensten
    • Grafisch ontwerp
    • Webdesign en development
    • Hoger in Google
    • Borden en banners
    • Drukwerk en print
    • Huisstijlontwikkeling
    • E-mail marketing
  • Portfolio
  • Blog
  • Contact
FacebookTwitterPinterestInstagram
  • Homepage
  • Producten en diensten
    • Grafisch ontwerp
    • Webdesign en development
    • Hoger in Google
    • Borden en banners
    • Drukwerk en print
    • Huisstijlontwikkeling
    • E-mail marketing
  • Portfolio
  • Blog
  • Contact

Imago – de kloof tussen uitstraling en beleving


Wat is een imago?

Het is in principe de associatie die je hebt bij materiële en immateriële dingen. Bijna alles heeft een imago. Of jij het ook op dezelfde manier associeert is de vraag. Personen hebben een imago, mensen uit je directe omgeving, maar ook artiesten en bestuurders. Persoonlijke imago’s, daar houden wij ons niet mee bezig, tenzij diegene zichzelf als merk in de markt wil zetten.

 

Wij houden ons bezig met het imago van bedrijven en locaties. Een imago wordt bepaald door alles wat er gedaan, gezegd en vertoond wordt. Deze combinaties van acties vormen een beeld dat mensen ergens van hebben.

 

Hoe zien klanten jouw organisatie?

Perceptie van bijvoorbeeld prijs, betrouwbaarheid of kwaliteit is erg belangrijk in imagoland. Ter voorbeeld, de supermarkten. Een Aldi is goedkoop, de AH is duur en de Plus zweeft daar ergens tussenin. De kwaliteit van Aldi is redelijk en de prijs is laag, Albert Heijn heeft hoge kwaliteit en daar is de prijs ook naar. De Plus is niet duur en niet goedkoop en de kwaliteit is niet slecht en niet goed? Deze plus zit in het middensegment, echt onderscheiden doen zij niet.

 

Waar richt jij je op?

Ga je jouw bedrijf als prijsvechter in de markt zetten? Bekijk dan eerst de markt. Er kan er namelijk maar één de goedkoopste zijn. Dit is een keiharde markt waar veel verliezers zijn. Richt je je op kwaliteit, zorg dan ook dat dit in alle bedrijfsonderdelen doorgevoerd wordt, intern en extern.

 

Restaurants hebben nog wel eens last van een imago crisis. Ik tref zelden een restaurant waar alles “klopt”. Het is ook lastig om alles op elkaar af te stemmen. Goede kwaliteit moet ook zijn doorwerking hebben in de bediening en presentatiematerialen. Een chique restaurant mag geen menukaart hebben die half uit elkaar hangt of een bediende die het verschil niet kent tussen de Sauvignon en de Bordeaux wijnen.

 

Er zijn genoeg bedrijven die het gelukkig goed doen. De grote retailketens doen het over het algemeen wel goed. Daar zitten dan ook vaak professionele bedrijven achter die hiervoor ingeschakeld worden. Vooral in het midden- en kleinbedrijf liggen veel kansen voor ondernemers.

 

Wat is het voordeel van overeenstemming?

Doen wat je zegt en zeggen wat je doet is erg belangrijk. Klanten hebben een bepaalde verwachting van bedrijven op basis van het imago. Wanneer dit de verwachting waarmaakt, en nog liever, overstijgt, kun je klanten aan je binden. Zo gauw er een kloof zit tussen het gewenste imago en de perceptie van de klant zal dit leiden tot klantverlies.

 

 

Categorieën: Communicatie, Content
Tags: imago
Deel dit bericht

Author: Tom Oude Egberink

Tom, het creatieve brein van iemagoo, heeft aan een half woord genoeg. Dankzij zijn levendige verbeelding staat het eerste ontwerp al op papier voordat iemand er erg in heeft, digitaal en/of analoog.

Gerelateerde berichten

TIPS: kansen tijdens de coronacrisis
24 maart 2020
Is MailChimp toegestaan met AVG?
Mag ik MailChimp gebruiken? GDPR & AVG
17 april 2018
Recente berichten
  • Je eigen foto op canvas
  • Je eigen webshop beginnen
  • TIPS: kansen tijdens de coronacrisis
  • Webdesigner Hengelo
  • Netwerken in Hengelo, welk netwerk past bij jou en jouw bedrijf?
  • Mag ik MailChimp gebruiken? GDPR & AVG
  • Verleid bezoekers met een goede beursstand!
  • Wat post je wél op Facebook of andere social media?
  • HTTPS voorrang boven onveilige websites!
Wilt u volledig ontzorgt worden op gebied van social media?

Klik hier voor volledige ontzorging op gebied van social media
Neem contact met ons op

Categorieën
  • Algemeen
  • canvas
  • Communicatie
  • Content
  • Grafisch ontwerp
  • Marketing
  • print on demand
  • Social media
  • Webdesign
  • Webhosting
  • Zoekmachine marketing
Tags
apps Beursstand Blog communicatie content creatie content strategie corona corporate communication covid-19 facebook Font Foto's Fotografie fotoherkenning gratis afbeeldingen Hengelo Huisstijl imago Lettertype media Mobiele website online online kanalen Password manager presentatie Responsive website SEA Security SEO social media stock stockfoto stockmoe Tilt-shift tips Van Gogh Veiligheid voodooshop Wachtwoord manager Webdesign Webdesigner webshop Website WordPress Zoekwoorden
Archief
  • november 2020
  • september 2020
  • maart 2020
  • juli 2019
  • mei 2018
  • april 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • september 2017
  • april 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • november 2016
  • mei 2016
  • juni 2015
  • maart 2015
iemagoo
iemagoo staat ingeschreven bij de KvK te Enschede onder nr. 58838236
algemene voorwaarden - privacy statement
  • Homepage
  • Producten en diensten
    • Grafisch ontwerp
    • Webdesign en development
    • Hoger in Google
    • Borden en banners
    • Drukwerk en print
    • Huisstijlontwikkeling
    • E-mail marketing
  • Portfolio
  • Blog
  • Contact
Primary Menu